Fernando Alonso má s Aston Martinem kontrakt pouze do konce příští sezóny. Nejstarší jezdec současného roštu přiznal, že klíčovým faktorem pro jeho rozhodnutí o budoucnosti bude výkon monopostu v příštím roce. Zároveň se vyjádřil i k novým technickým pravidlům, která začnou platit od nadcházející sezóny, a označil je za krok správným směrem.
Fernando Alonso vstoupil do Formule 1 už v roce 2001. To znamená, že někteří z jeho současných soupeřů tehdy ještě ani nebyli na světě, zatímco španělský matador už závodil v královně motorsportu. Po sezóně 2018 sice F1 nakrátko opustil, ale vrátil se s týmem Alpine a od roku 2023 působí po boku Lance Strolla v barvách Aston Martinu.
Příští rok však Alonso oslaví 45. narozeniny, což logicky vyvolává otázky ohledně jeho odchodu do závodního důchodu. Na toto téma se nyní znovu vyjádřil.
„Nemám křišťálovou kouli, takže má odpověď je univerzální,“ uvedl Alonso s narážkou na své dřívější prohlášení, že pokud bude mít v roce 2026 Aston Martin silný vůz, mohl by to být jeho poslední rok.
„Myslím, že do května příštího roku to budu cítit stejně. Pokud budu mít auto, které mě bude bavit řídit a se kterým dosáhnu výsledků, budu to vždy konzultovat s Lawrencem Strollem a týmem. Stáj je pro mě na prvním místě, já až na druhém. Nemusím závodit, abych si něco dokazoval,“ zdůraznil Alonso.
„Jsem spokojený se svou kariérou a cítím se velmi šťastný, že jsem mohl závodit tolik let. Teď je pro mě důležité pomáhat týmu a užívat si závodění. To bude příští rok rozhodující den po dni,“ dodal jezdec z Ovieda, který se už v roce 2022 stal rekordmanem v počtu startů ve F1, když překonal Kimmiho Räikkönena. Doposud má Alonso na kontě 421 závodních víkendů (418 startů) a příští rok by měl překročit hranici 450 účastí.
Na otázku, zda má stále plnou důvěru ve své schopnosti i navzdory věku, odpověděl jednoznačně: „Cítím se lépe než kdykoli předtím. Myslím, že některé moje výkony z loňska a letoška by před dvaceti lety nebyly možné. Proto jsem klidný, šťastný a ohledně příštího roku optimistický.“
Sezóna 2026 přinese také nová technická pravidla, včetně většího zapojení samotných jezdců do ovládání vozu, což by podle Alonsa mohlo nahrávat zkušeným pilotům, jako jsou on nebo Lewis Hamilton. Přesto ale zdůrazňuje, že rozhodující vždy zůstane rychlost samotného monopostu.
„Ve Formuli 1 to bylo vždy stejné – každý rok se prodává naděje, že přijde něco zázračného. Pamatuji si dobu po zákazu kontroly trakce, kdy se říkalo, že to odmění jezdce s lepší prací s plynem. A pak někdo přišel s foukaným difuzorem a Red Bull dominoval. Pokud je auto o půl sekundy rychlejší, jezdec s tím nic neudělá,“ připomněl Španěl.
„Na příští rok se těším a věřím, že nová pravidla nám jezdcům nabídnou víc než letos. Ale pořád je tu příliš mnoho automatizace a omezení ze strany FIA, takže se s autem nedá tolik pracovat. Podle mě zůstává v pravidlech spousta limitů,“ uzavřel Alonso svůj pohled na nadcházející éru formule 1.









